The article analyzes the genesis of officer education policy in Europe and delineates the major patterns of its development. On the basis of literature analysis, officer education concept is defined and four main officer education models in Europe are distinguished. The article presents an overview of the European Security and Defence Identity (ESDI) evolution after the World War II (WWII), including three periods of its formation, and identifies the development of the Common Security and Defence Policy (CSDP) of the European Union (EU). The emergence of the most recent officer education model is examined within the context of the CSDP development and the Europeanization of officer education.
The article provides a contextual analysis of four distinct officer education models. Further analysis of officer education paradigms reveals the cyclic nature of officer education policy, thus identifying five main elements fostering officer education policy development. At the end of the article, officer education policy development model is presented.
Straipsnyje teoriškai pagrindžiamos nuotolinio mokymo galimybės prisidėti prie Lietuvos kariuomenės taikos meto funkcinės veiklos kokybės gerinimo, atskleidžiamos pagrindinės nuotolinio mokymo funkcijos. Remiantis Lietuvos kariuomenės dokumentacijos ir mokslinės literatūros analize, straipsnyje išskiriamos nuotolinio mokymo taikymo Lietuvos kariuomenėje potencialo vertinimo dimensijos ir jas sudarantys kriterijai, išskiriami esminiai nuotolinio mokymo taikymo privalumai. Taip pat atskleidžiama, kaip nuotolinis mokymas galėtų prisidėti prie karinių pajėgų rengimo kokybės gerinimo ir operacinės personalo parengties užtikrinimo.
Straipsnio pabaigoje pateikiamos nuotolinio profesinio karinio rengimo privalumus apibendrinančios išvados, kurios galėtų būti panaudotos diegiant ir plėtojant nuotolinį mokymą Lietuvos kariuomenėje.