On the grounds of the theories of the use of the mass media, the authors analyse concepts and assessments of military threats. The analysis is based on the data of representative public opinion polls (conducted in spring 2016 by Vilmorus, N = 1004). The research shows that certain qualities of individual political competence strengthen the impact of the media, that the tabloid press, Russian TV and the quality press affect concepts of military threats, and that sets of factors shaping the concepts of various military threats are different. The extent of the mass media impact is influenced mostly by an individual’s ethnic background, education, income, participation in elections, political education, inter-personal communication on political topics as well as a leftist–rightist self-identification.
Remdamiesi žiniasklaidos vartojimo teorijomis, analizuojame karinių grėsmių sampratas ir vertinimus. Analizėje remiamės Lietuvos gyventojų reprezentatyvios apklausos (vykdytos „Vilmorus“ 2016 m. pavasarį, N = 1004) duomenimis. Tyrimas rodo, kad žiniasklaidos vartojimo poveikį sustiprina kai kurie individualios politinės kompetencijos bruožai, kad karinių grėsmių sampratas veikia bulvarinė spauda, rusiška TV bei kokybiška spauda, kad skirtingų karinių grėsmių sampratas formuojančių veiksnių rinkiniai yra skirtingi. Labiausiai žiniasklaidos poveikio mastą veikia asmens tautinė priklausomybė, išsilavinimas, pajamos, dalyvavimas rinkimuose, politinis išprusimas, tarpasmeninė komunikacija politinėmis temomis bei kairės–dešinės savęs identifikavimas.