This paper addresses the probable modifications of the economic strategy of Lithuania after the 2008-2009 crisis (the Great Recession) and the changes in macroeconomic environment in the European Union (EU). In Lithuania’s case, like that of the other two Baltic states, a certain specificity of a small open economy was revealed and the need for some adjustment of strategy was displayed. Both the rapid economic progress of the Baltic States as well as their extreme economic depression during the crisis in the largest part was the result of the integration of those national economies into the European and world markets. The crisis has not only halted the economic progress of the EU and other countries of the world for a few years, not only induced attempts to review some weakened postulates of economic theory, but also asked for major adjustments in the economic policy of the EU and member states. Based on the texts drafted by the European Commission it has already agreed on tougher requirements in the Stability and Growth Pact, signed and ratified the Treaty on stability, coordination and governance in the economic and monetary union, and the European semester began operating procedures. EU Member States’ economic policies have become inserted into a rigid frame, and the process of content aggregation of national economic policies will continue. Based on theoretical conclusions of single currency area and the practical requirements of the common monetary policy in the euro area integration processes are underway and will proceed rather fast. By the decisions of European Council the euro area should become a nucleus of economic integration of the EU member states, leading to full economic union. EU’s political leaders, in conformity with the theory of European integration, raise already an issue of political union into the agenda. The article provides an analysis of the changes and draws a couple of conclusions. First, the process of economic integration should be separated stricter than ever before from process of political integration. Second, economic integration modifies the sovereignty of the states (increasingly moving to the principles of unified economic policy and economic decision-aggregation), which is not to be equated with the loss of sovereignty, but requires a new approach in the assessment of factors and motives of a national economic policy and its role in securing country’s sovereignty. Third, the economic strategy of small states has to continue to rely on the active involvement of European economic integration, giving priority to real economic convergence (reduction of development gap) and real participation in decision making concerning the issues of the integrated economy of the EU. The conclusion is made that on the basis of these provisions it would be possible to distinguish inexorable, rationality-based process of the EU economic integration from the alleged imperative of political union of European countries.
Straipsnyje nagrinėjamos galimos Lietuvos ekonominės strategijos slinktys, įvykus 2008–2009 metų krizei (Didžiajai recesijai) ir kintant makroekonominei aplinkai Europos Sąjungoje (ES). Lietuvos, kaip ir kitų dviejų Baltijos valstybių, atveju išryškėjo tam tikra mažųjų atviros ekonomikos valstybių padėties specifika ir strategijos modifikavimo poreikis. Tiek sparti Baltijos valstybių ekonominė pažanga, tiek itin didelis jų ūkio nusmukdymas krizės metu didžiausia dalimi buvo tų mažųjų nacionalinių ekonomikų integracijos į Europos ir pasaulio rinkas padarinys. Krizė ne tik keleriems metams sustabdė ES ir kitų pasaulio šalių ekonominę pažangą, ne tik paskatino peržiūrėti kai kuriuos susvyravusius ekonomikos teorijos postulatus, bet ir pareikalavo imtis esminių korekcijų valstybių ir ES ekonominėje politikoje. Pagal Europos komisijos pateiktus projektus jau susitarta dėl griežtesnių Stabilumo ir augimo pakto reikalavimų, pasirašyta ir ratifikuota Sutartis dėl stabilumo, koordinavimo ir valdysenos ekonominėje ir pinigų sąjungoje, ėmė veikti Europos semestro procedūros. ES šalių narių ekonominė politika jau įsprausta į griežtesnius rėmus, šis procesas nacionalinių ekonominės politikos turinio subendrinimo link tęsis ir toliau. Pasiremiant teoriniais optimalios valiutos erdvės ir praktiniais bendrosios pinigų politikos reikalavimais euro erdvėje integraciniai procesai vyksta ir vyks ypač sparčiai. Europos vadovų tarybos sprendimu euro erdvė turi tapti ES valstybių ekonominės integracijos branduoliu, vedančiu uniją iki visiškos ekonominės sąjungos. ES politiniai lyderiai, remdamiesi valstybių Europos integracijos teorijomis, jau kelia į darbotvarkę ir politinės sąjungos klausimą. Straipsnyje teikiama šių pokyčių analizė ir iškeliama keletas tezių. Pirma, ekonominės integracijos procesą būtina griežčiau nei iki šiol skirti nuo politinės integracijos proceso. Antra, ekonominė integracija modifikuoja valstybių suverenumą (vis labiau pereinama prie unifikuotų ekonominės politikos principų ir ekonominių sprendimų apibendrinimo), kuri neturi būti tapatinama su dalies suverenumo praradimu, tačiau reikalauja naujai vertinti nacionalinės ekonominės politikos modifikavimo veiksnius ir motyvus ir jos vaidmenį užtikrinant šalies suverenumą. Trečia, mažųjų valstybių ekonominė strategija ir toliau turi remtis aktyviu Europos ekonominiu integravimusi, šiame procese pirmenybę teikiant realiajai ekonominei konvergencijai (ekonominio atsilikimo likvidavimui) ir realiam dalyvavimui darant sprendimus integruotos ES ekonomikos klausimais. Daroma išvada, kad tokių nuostatų pagrindu būtų įmanoma atskirti nenumaldomą, racionalumo principu pagrįstą ES ekonominės integracijos procesą nuo Europos valstybių politinės unijos tariamo liepimo.
2006 m. gegužės mėn. Europos Komisija ir Europos centrinis bankas Lietuvos prašymu vertindamas Lietuvos Respublikos konvergencijos pažangą konstatavo, jog šalis nevykdo kainų stabilumo konvergencijos kriterijaus. Šitaip šaliai teko atsisakyti planų nuo 2007 m. pradžios tapti euro zonos nare. Neigiamo įvertinimo priežastis – vidutinė metinė infliacija, apskaičiuota suderinto vartotojų kainų indekso pagrindu, Lietuvoje buvo tik šiek tiek didesnė už Mastrichto sutartyje nustatytą kontrolinį dydį – kainų stabilumo kriterijų arba suderintą kainų indeksą. Toks sprendimas atskleidė euro zonos plėtros kai kurias problemas ir naujus ypatumus, kurie, kuriant euro zoną, nebuvo pastebėti. Daugelis Europos Sąjungos ekonomistų ir politologų į tai atkreipė dėmesį ir sukėlė aktyvias diskusijas euro zonos plėtros įvairiais klausimais.
Straipsnio autoriai kelia hipotezę, kad daug didesnė, negu kuriant euro zoną, valstybių realios konvergencijos lygio ir politinės galios asimetrija lemia euro zonos plėtros neapibrėžtumą, santykinai žemą realios konvergencijos lygį ir valiutų valdybos principu veikiančius fiksuotų pinigų keitimo kurso režimą šalių (Bulgarijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos) atžvilgiu. Šio straipsnio tikslas yra aptarti pagrindines problemas, susijusias su euro zonos plėtra į šias šalis, ir dėl tų problemų atsirandančias pasekmes. Pirma, analizuojami euro zonos plėtros asimetrijos ir politinės ekonomijos bruožai, išryškinami pagrindiniai jų skirtumai šios zonos kūrimo laikotarpiu ir dabar. Vėliau apžvelgiama euro zonos plėtros institucinė sąranga, susiformavusi po to, kai 2004 m. į Europos Sąjungą vienu kartu įstojo daugiausia naujų valstybių per visą jos istoriją, ir vertinamas antrojo valiutų kurso mechanizmo veiksmingumas. Toliau nagrinėjami Lietuvos prašymo įvertinti konvergencijos pažangą įvairūs aspektai, tikintis palankaus rezultato, ir analizuojamos euro įvedimo lūkesčių atidėjimo priežastys bei pasekmės. Galiausiai straipsnyje formuluojamos apibendrinančios išvados ir pasiūlymai, kaip turėtų būti sprendžiami asimetrijos klausimai, siekiant euro zonos sklandžios plėtros.
In May 2006, the European Commission and European Central Bank assessed, at the request of Lithuania, the convergence progress of the Republic of Lithuania and stated that the country fails to meet the convergence criterion for price stability. Thus, the country had to abandon the plans to join the euro area membership from early 2007. The reason for the negative assessment was that the annual average inflation rate in Lithuania measured as the Harmonised Index of Consumer Prices (HICP) was just slightly above the reference value of criterion for price stability defined in the Maastricht Treaty. Such a decision revealed some problems and new features of the euro area enlargement, which were not observed while creating the euro zone. This drew the attention of many economists and political experts of the European Union, which led to in-depth discussions on various issues of the euro area enlargement.
The authors suggest the hypothesis that the asymmetry in the actual convergence level and political power of the states, which is much higher than that while creating the euro area, results in uncertainty as to the enlargement with respect to some countries. This article aims to discuss the major problems in relation to the current euro area enlargement process and their consequences. At the outset, the authors analyze the features of the asymmetry of the euro area enlargement and political economy highlighting their essential differences at the time of the creation of the euro area and now. Then, they present the analysis of the institutional framework of the euro area enlargement, which was formed after the largest ever number of new states altogether entered the European Union in 2004, and considers the efficiency of the Exchange Rate Mechanism (ERM) II. Furthermore, the article deals with various aspects of the Lithuanian request to assess the convergence progress in anticipation of the positive result and analyses the reasons for and consequences of postponing the expectations for the euro adoption. Finally, it presents general conclusions and proposals as to how the asymmetry matters should be tackled with in pursuit of seamless enlargement of the euro area.