Journal:Karo archyvas
Volume 35, Issue 1 (2020), pp. 8–48
Abstract
Straipsnyje aptariami XVII a. antrosios pusės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kariuomenės husarų tekstai, jais remiantis analizuojamos sunkiosios kavalerijos karių patirtys XVII a. karuose su Rusija, Švedija ir Osmanų imperija bei karybos istorijai svarbūs reiškiniai. Remiantis karuose tiesiogiai dalyvavusių kavaleristų atsiminimais ir korespondencija, aptariamas husarų pasiruošimas ir dalyvavimas karo veiksmuose, jų vaidmuo mūšiuose, taip pat karių požiūris į vadovybę, santykiai su savo dalinio ir kitų dalinių kariais, disciplinos klausimai bei karinės tradicijos. Sunkiųjų kavaleristų tekstai atskleidžia ir svarbius Lietuvos kariuomenės dalyvavimo XVII a. karuose aspektus. Tai gyvas savo kariuomenės ir priešų kariuomenių veiksmų aprašymas, karo veiksmų teatrais tapusių kraštų ir jų vietovių apibūdinimas.
Atkreipiamas dėmesys į per pastaruosius 15 metų pasikeitusias pasaulinio žiniatinklio sąlygas (Web 2.0), kurios verčia ieškoti naujų mokymo(si) ir studijavimo sprendimų: komunikacinių skaitmeninių mokymosi platformų kūrimas, postskaitmeninio vadovėlio idėja, socialinių tinklų galimybių išnaudojimas, kūrybiška eklektika ir kt. Straipsnyje iškeliama giluminių saitų reikšmė, didinant istorijos studijų medžiagos interaktyvinimo galimybes. Pateikiami hipertekstų pavyzdžiai, kuriuose derinami paprastieji ir giluminiai saitai, nagrinėjant tankų istoriją kaip karybos istorijos dalį, siejant ją su dabarties karinėmis aktualijomis. Teikiami praktiniai patarimai, darant giluminius saitus, taip pat naudojant tinklalapius su viki funkcionalumu. Rekomenduojama plėsti studentų (kariūnų)rašto darbų ir stilių įvairovę, atsižvelgiant į istorijos perteikimo įvairialypius poreikius, savireguliacinio mokymosi perspektyvas, mokslinės prozos kūrimo įvaldymą ir humanitarinių mokslų dvasią.