Šio mokslinio straipsnio tikslas – išanalizuoti kariuomenės paramą kario šeimai, derinant karo tarnybos ir šeimos pareigas. Straipsnyje aptarta kario šeimos samprata, Lietuvos kariuomenės (toliau – LK) paramos jam būdai ir sprendimai, susiję su karo tarnybos ir šeimos pareigų derinimu. Empirinė straipsnio dalis remiasi originaliu puskarininkių civilių sutuoktinių nuomonės apie karo tarnybos ir kario šeimos pareigų derinimo problemas ir LK teikiamą paramą ir sprendimus tyrimu, kuris buvo atliktas 2019 m. pavasarį. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad LK sprendimai orientuoti į paramą kariui ir jo šeimai ir yra taikomi keturiose užduočių srityse, kuriose LK turi priimti sprendimus, siekdama padėti kariui derinti tarnybos ir šeimos pareigas ir suteikti didesnę paramą jo šeimai. Tai: 1) tarptautinės misijos (toliau – TO misijos), 2) karjeros kursai, 3) karjeros rotacija ir 4) taikos meto užduotys (toliau – TMO). Nustatytos, sutuoktinių nuomone, sunkiausiai suderinamos su pareigomis šeimai puskarininkio karo tarnybos užduotys, išsiaiškinta, kad LK teikiamos paramos kario šeimai dažnai nepakanka, siekiant suderinti kario tarnybą ir pareigas šeimai, ir kt.
Šio mokslinio straipsnio tikslas – nustatyti Rusijos propagandos žiniasklaidoje keliamą grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui COVID-19 pandemijos laikotarpiu. Straipsnyje aptartos propagandos ir nacionalinio saugumo sąvokos, apžvelgtos propagandos rūšys ir naudojamos technikos. Empirinėje dalyje, atlikus kiekybinę ir kokybinę straipsnių, paskelbtų interneto portaluose „delfi.lt“, „15min.lt“, „lrytas.lt“, „lrt.lt“, „tv3.lt“ 2020 m. vasario–birželio mėnesiais, analizę, pristatyta Rusijos propagandos sklaida lietuviškoje žiniasklaidoje COVID-19 pandemijos pirmosios bangos laikotarpiu. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad užfiksuoti net 1484 melagingi pranešimai, kurie sukėlė sumaištį visuomenėje, kurstė nepasitikėjimą kompetentingomis institucijomis. Atliekant tyrimą buvo nustatyti pagrindiniai Rusijos propagandos tikslai Lietuvoje: šalies gyventojų skeptiško požiūrio formavimas dėl narystės ES ir NATO, kritinio mąstymo neutralizavimas, neigiamos nuomonės apie šalies institucijų darbą formavimas bei piliečių ir valdžios priešinimas. Taip pat pastebėta, kad pandemijos laikotarpiu dezinformacija buvo nutaikyta į NATO ir jos dislokuotus karius Lietuvoje, Europos Sąjungą, Sveikatos apsaugos ministeriją ir 5G ryšio technologijas. Siekdami išvardintų tikslų ir paveikti minėtus taikinius, propagandininkai naudojo įvairias propagandos technikas. Akivaizdu, kad Rusijos propaganda kelia grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Publikacijoje atkreiptas dėmesys į karių ir civilių bendradarbiavimo svarbą taikos metu. Jis vyksta stiprinant viešuosius ryšius, taikant įvairias šiems ryšiams būdingas priemones, nes Lietuva neturi savo nacionalinės karių ir civilių bendradarbiavimo koncepcijos, skirtos taikos metui. Straipsnyje apžvelgti teisiniai dokumentai, reglamentuojantys karių ir civilių bendradarbiavimą, pristatyti empirinio tyrimo (interviu), atlikto Lietuvos kariuomenės Mechanizuotosios pėstininkų brigados „Geležinis Vilkas“ Kunigaikščio Vaidoto mechanizuotajame pėstininkų batalione, rezultatai. Jo metu buvo siekiama sužinoti informantų nuomonę apie civilių ir karių bendradarbiavimo svarbą užtikrinat Lietuvos saugumą, taip pat jų požiūrį į taikomas bendradarbiavimo priemones ir jų veiksmingumą.
Publikacijoje atkreiptas dėmesys į ypatingą vietą valstybės tarnyboje užimantį Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentą, kuris užtikrina ugniagesių gelbėtojų veiklos strategijos formavimą ir jos įgyvendinimo kontrolę, teritorinių įstaigų valdymą, valstybės politikos priešgaisrinės, civilinės saugos ir gelbėjimo darbų srityse įgyvendinimą. Siekiant tinkamai įvykdyti išvardytas priešgaisrinės priežiūros ir valstybės egzistavimui reikalingas funkcijas, itin svarbi jas atliekančio personalo, t. y. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento statutinių valstybės tarnautojų, motyvacija. Straipsnyje aptarta motyvacijos sąvoka ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento statutinių valstybės tarnautojų motyvavimo priemonių taikymo ypatumai, efektyvumas ir teisinis reglamentavimas.
Publikacijoje atkreiptas dėmesys į XX amžiaus pradžioje atsiradusią „naująją“ aukštojo mokslo paradigmą, remiantis kuria turėjo išaugti studento / besimokančiojo vaidmuo mokymo procese. Ši paradigma buvo išplėtota XXI amžiuje remiantis Bolonijos procesu, ypač Leveno ir naujojo Luveno komunikatuose (2009). Pagal šią paradigmą Europos mokslo erdvėje studijų programų tikslas turi būti į studentą orientuotas mokymas. Straipsnyje nuosekliai aptartos į studentą orientuotos studijos; dėstytojų ir studentų tarpusavio santykiai ir vaidmenys mokymo procese; studijų aplinkos: infrastruktūra ir mokymosi erdvės; pristatoma šiuo metu aukštosiose mokyklose besimokanti Z karta ir aptariami 2018 metais publikacijos autorių atlikto originalaus empirinio tyrimo rezultatai.
Publikacijoje atkreiptas dėmesys į tai, kad vykstant ekonominių veiklų modernizacijai neapibrėžtumo sąlygomis, ne viską šiandieninėje visuomenėje galima numatyti ir suplanuoti iš anksto, todėl susiduriama su įvairiomis rizikomis. Rizikų neišvengiama ir aukštojo mokslo sektoriuje. Taigi straipsnis ir yra skirtas šiandieninio aukštojo mokslo sektoriaus rizikų analizei. Publikacijoje aptarta rizikos samprata, pristatytos 2017 m. Pasaulio ekonomikos forumo išgrynintos svarbiausios rizikos, su kuriomis pasaulis susidurs per artimiausius dešimt metų, parodyta rizikų įvairovė aukštajame moksle ir pateikti rizikų, su kuriomis susiduria įvairių šalių aukštosios mokyklos (JAV, Kanados ir kt.), pavyzdžiai, įvardytos Lietuvos aukštojo mokslo stiprybės ir grėsmės.
Straipsnyje aptariamos į studentą sutelktos studijos aukštojoje mokykloje ir principai, kuriais remiantis vyksta mokymas(is), apibūdinamas studento ir dėstytojo santykių pokytis, parodoma šių studijų nauda asmeniui ir visuomenei. XXI a. karjera suprantama kaip procesas, vykstantis dinamiškoje darbo rinkoje, todėl jos sėkmė priklauso nuo kiekvieno individo gebėjimo laiku ir tinkamai reaguoti į pokyčius, juos prognozuoti, jiems pasirengti ir priimti tinkamus sprendimus. Pabrėžiama, kad karjera – tai visą gyvenimą trunkanti asmens darbo ir mokymosi patirčių seka, kuriai nemažą įtaką daro studijų, sutelktų į studentą, metu įgytos žinios, gebėjimai, įgūdžiai ir kompetencijos. Karjeros kūrimas suprantamas kaip jos planavimas ir projektavimas. Straipsnyje pateikti karjeros kūrimo pavyzdžiai iš Lietuvos ir užsienio aukštųjų mokyklų praktikos.
In terms of sustainable development, various forms of partnership are an important prerequisite for the development of companies, especially small and medium-sized enterprises (SMEs). Clusters are considered to be an effective form of support and innovation development for SMEs. Thus, enterprises working as a part of clusters are more efficient, flexible and resistant to external influences than large and hierarchical organizations. Clusters often arise spontaneously through the activities of local stakeholders who want to benefit from the synergy of the factors in the region, such as the existence of suppliers and customers, skilled labour force, specific resources and infrastructure. There are more than 20 clusters operating in the Slovak Republic. The majority of cluster members are SMEs. SMEs have many specificities and their engagement with clusters is influenced by various factors. For instance, many SMEs are often not sufficiently innovative or find it difficult to implement the results of their research and development into practical and successful innovation in the market. Bearing in mind the conditions of sustainable development, the authors examined the reasons why SMEs got engaged with clusters and enhanced their further development in terms of competitiveness. Moreover, the authors placed emphasis on their ability to innovate their products, technologies and/or services. Attention was also paid to the increased number of joint projects in the field of business, new market placement options and access to new information, as well as the acquisition of new partners, and employment growth in the regions in which these enterprises operate. The purpose of the paper was to identify the most relevant reasons why SMEs got engaged with clusters in terms of sustainable development. In order to achieve this purpose, an empirical study was carried out. The results were evaluated by quantitative tools of statistics (percentage, average values, standard deviation, chi-square test and Cramér’s V). The results showed that the most important reasons that made SMEs’ engage with clusters were entry to new markets and getting new partners.
The problem of national security is relevant to all countries of the world as it is an important condition for the country’s economic growth. This is confirmed by the World Economic Forum (WEF) distinguished risks of economic development, their interactions, threats and dangers on the global level. The aim of the article is to characterize the internal factors of Lithuanian national security which are related to the possibilities of economic threats and dangers. The method of basic indicator comparison is used; where as the first year (e.g., year 2007) of the analyzed period is selected as the base year. Both absolute and relative quantities of analyzed indices are compared.
Straipsnyje analizuojama viena iš svarbiausių darnaus visuomenės vystymosi sąlygų – aukštojo mokslo plėtra. Pagrindinis dėmesys sutelktas į aukštojo mokslo vaidmenį, studijas orientuojant į studentą, siekiant darnaus vystymosi tikslų. Struktūrinės darnaus vystymosi dimensijos –ekonominė, socialinė-kultūrinė ir ekologinė – gali būti realizuojamos, sprendžiant švietimo ir išsimokslinimo klausimus, kurių vienas iš šiuolaikinių aspektų yra studijų orientavimas į studentą. Apibūdinti studijų orientavimo į studentą modelio pagrindiniai subjektai ir svarbiausi modelio elementai. Suformuluota studijų, orientuotų į studentą, nauda visuomenei.