Millenialls currently are one of the largest members of the age cohorts performing military service among the world armies, also in the armed forces of Lithuania. The expectations of Millenialls individuals are far more individualistic compared to previous generations: generation X, baby boomers. Researches show that millennials more often quit their jobs if the content of jobs do not meet their individual expectations. The vast majority of early military retirees in the Lithuanian armed forces belong to the category of junior officers (senior lieutenants and captains). The aim of this research is to reveal the value features of the social integration of the individuals of the millennium generation (officers, non-commissioned officers) serving in the Lithuanian Armed Forces. The research is done by qualitative research method using a semistructural interview approach- a total of 22 informants were interviewed. The study shows that these sociocultural aspects are condition of social inclusion in the organization (or allienation): the importance of self-realization (more important than career) versus unfulfilled expectations in military service, individual expression versus restriction of individual expression, the importance of favorable conditions to be creative versus meaningless content of the service. This study shows what socio-cultural challenges are relevant when talking about the integration of people today in the Lithuanian Armed Forces and that the socio-cultural content of military service will be increasingly significant and relevant in the future.
Straipsnyje analizuojami šiuolaikinės visuomenės atstovo – karininko profesinės tapatybės ambivalentiškumas, jo pasireiškimo bruožai ir jų ypatumai. Ambivalentiškos vertybės lemia vertybinį konfliktą karininko profesiniame identitete. Institucinės vertybės kyla iš kariuomenės, kaip specifines užduotis vykdančios organizacijos, todėl straipsnio autoriai, remdamiesi teorija ir empirika, išskiria pagrindinius Lietuvos kariuomenės karininko ambivalentiškumo bruožus per šiuolaikinės visuomenės vertybinių polių įtaką karininko profesinei tapatybei. Straipsnyje taip pat atlikta Lietuvos ir užsienio autorių vykdytų tyrimų ir teorijų analizė. Tyrimo koncepcijoje tai grafiškai išdėstyta pagal tyrimo problemą, tikslą ir uždavinius. Tyrimo tikslas – atskleisti karininko tapatybės vertybinio ambivalentiškumo bruožų ypatumus per šiuolaikinę karininko profesinę tapatybę, kuri pasireiškia dvejopumu, o problema yra analizuojama, kaip karininko tapatybę veikia du vertybiškai skirtingi poliai – institucija ir visuomenė. Karininko profesinis identitetas turinio prasme susideda iš vertybiškai skirtingų orientyrų, kai savo profesinėje tapatybėje jis yra priverstas derinti kultūriškai skirtingus visuomenės ir kariuomenės vertybinius orientyrus.
Military is an institution which is one of the most significant national security guarantees. Lithuanian armed forces military psychologists findings of soldiers who leave the service before time show that the main reason is that organization is not able to ensure individual needs of personnel. The problem of this report is - how the military organization is able to implement function of national security combining individual officers and collective organizational values in the context of contemporary society? For this research was applied qualitative research method, using semi-structured interview technique.